Sk-nic si z nás asi (opäť) robí dobrý deň
Ak máte vlastnú .sk doménu tak si týchto 6 znakov pravdepodobne pamätáte. Akoby aj nie, veď sk-nic poburuje, niekedy len tak zo špásu zruší slovenský internet, vlastne si teda robí čo chce. Skutočne mám dojem, že sk-nic je asi tak legendárny ako Chuck Norris :). Tiež som sa po troche googlenia dozvedel, že v sk-nic pravdepodobne niekto droguje a môžem vlastne povedať, že sk-nic je paradoxne rakovina slovenského internetu. A hoci sa podávali trestné oznámenia, či robili petície, ničoho sa vlastne nedosiahlo.
A aby som len nelinkoval, idem kydať tiež. Adresy bydlisiek fyzických osôb, ktoré majú na seba registrovanú .sk doménu pre sk-nic asi veľa neznamenajú, keďže si ich môže ceľkom ľahko zistiť každý. V whois databáze sa síce nenachádzajú, ale to nevadí. Ako na to teda?
1) otvoríme si whois.sk-nic.sk a zistíme sk-nic identifikátor našej obete.
![]()
2) prejdeme na www.sk-nic.sk, otvoríme si formulár F6, zadáme identifikátor obete, ktorý sme zistili v prvom kroku a akúkoľvek slovenskú doménu.
![]()
3) Hotovo! Už len opíšeme údaje obete z monitora.
![]()
A aby toho nebolo málo, takýchto prešľapov je v sk-nice očividne viac. Nedávno, keď som generoval SSL certifikáty pre Apache na serveroch, ktoré spravujem, napadlo mi pozrieť si certifikát, ktorý vydala Prvá slovenská certifikačná autorita. Vedel som, že sk-nic od nej má certifikát (na https://www.sk-nic.sk sa naozaj aj nachádza) tak som si otvoril v prehliadači https://www.sknic.sk (bez pomlčky !). Dočkal som sa certifikátu, i keď nebol práve z Prvej certifikačnej :). “localhost.localdomain” a po akceptovaní na mňa čakala milá, usmievavá defaultná stránka Apache2.0 na CentOS.
Verím, že aspoň trochu týmto článkom prispejem k tomu, aby sa v sk-nice trochu upratalo. Preto ak sa vám članok páčil, zahlasujte zaň na vybrali.sme.sk, nech sa o ňom dozvie čo najviac ľudí.
A ešte na záver by som pridal radu. Ak si chcete zaregistrovať .sk doménu, dvakrát zvážte, či by pre Vás nebola lepšia napríklad taká .com alebo .eu doména. Možno ušetríte mnoho nervou.
UPDATE: Editoval som článok, keďže, ako ma dusoft správne upozornil, adresa nie je osobný údaj.
03. 01. 2008 at 21:48:13
Hmm, co se takle seznámit s whois? Na webu možno třeba http://www.who.is/ . Po zadání adresy hocico.sk dojdete ke stejnému výsledku :-). Žádné čáry, máry, ale jen trocha počítačové inteligence ;-).
03. 01. 2008 at 22:14:06
Bohuzial, mylite sa. Na tom webe nezistite adresu osoby na ktoru je domena registrovana, len adresu registratora! (vsimnite si, ze polozky Admin-address a
Admin-telephone su prazdne, a to je to o com je clanok) a tato je taktiez viditelna na whois.sknic.sk (ide o to iste whois).
Takze, ako ste napisali, co takto sa zoznamit s whois?:)
03. 01. 2008 at 22:47:54
Vidím toto: Budovatelska 2, Presov 08001. Mám snad vidět něco jiného? Pokud ano, tak to bohužel není neznalostí whois, ale nepochopením článku ;-).
04. 01. 2008 at 00:23:50
Mylis sa ty.
ad 1: adresa nepatri medzi osobne udaje. bezne ich najdes napr. aj v OR SR.
ad 2: rodne cislo publikovane nie je (to je osobny udaj).
ad 3: medzinarodna whois databaza castokrat uvadza este podrobnejsie udaje, je pravda, ze tam si mozes udaje lahko vymysliet.
ad 4: pred vypustenim niecoho do sveta, si udaje overim. zakladne novinarske a bloggerske pravidlo.
04. 01. 2008 at 00:34:15
ahojte, mozno som urobil chybu tym, ze som nazval adresu osobnym udajom, priznavam, ale inak si nemyslim ze by som sa mylil.
LuFa: pravdou je tiez, ze priklad v clanku (domena hocico.sk) nie je prave najstastnejsia. (registrator totiz sidli na rovnakej adrese, ako majitel domeny).
Pozrime sa ale napriklad na domenu thomm.sk:
v klasickom whois vidime akurat adresu registratora, teda yegonu:
to je *tech*-adress:
Tech-address Hronska 6, Bratislava 82107
Tech-telephone 02/20661586, 02/20661217, 0905 612570
ale ked pouzijeme postup ako v clanku, vieme tiez prist k adrese majitela, co je Koprivnicka 11, atd.. to je *admin*-adress teda nieco uplne ine. Tiez som napisal v clanku “…. fyzických osôb, ktoré majú na seba registrovanú .sk doménu pre sk-nic asi veľa neznamenajú,”. Teda, cely cas ja hovorim o adrese majitela domeny a vy celi cas hovorite o registratorovi domeny. Hm, uz som to napisal dost jasne?:)
dusoft:
ad1, ad2, ad3: ospravedlnujem sa za slovne spojenie “osobny udaj”, len mi prislo paradoxne, ze ked uz je tolka byrokracia, aby si sknic bol isty, ze majitel domeny je naozaj ten clovek uvedeny v databaze, tak sam ma taketo nieco na webe.
ad4: mh, tak napisem to este raz, naozaj si myslim, ze jedine v com som urobil omyl je nazvanie adresy osobnym udajom, a teda este raz sa za to patricne ospravedlnujem. A inak, o to co si popisal sa samozrejme snazim najviac ako dokazem.
04. 01. 2008 at 02:03:15
ok, v poriadku. stane sa.
sknic.sk - vlastni to niekto iny ako SK-NIC, teda je mi dost jedno, ze tam ziva Apache. aj ked uznavam, ze to moze popliest, ale to zas ma dbat SK-NIC+hosting, aby tam nevyskocila nejaka phishing stranka.
04. 01. 2008 at 08:24:35
lol thomm zase si tym slovakom nalozil
inac ostatnym co sa tu hadaju len tolko, ze naozaj sa normalne neda zistit adresa..
04. 01. 2008 at 10:49:38
Akurat som siel napisat kritiku, ale pozeram ze dusoft to zvladol za mna.
neodpustim si vsak dodat, juraj, prosim ked chces pomoct pomahaj faktami a nie fabulaciami, pretoze takto len dopomahas sk-nicu vyviaznut z palby realnej kritiky a schovavat sa za nepresnosti ci zle formulacie, alebo ako v tomto pripade, zle informacie
04. 01. 2008 at 11:21:38
O com je vlastne tento clanok? Je tam plno chyb, neoverenych ergo nepravdivych faktov. Nakoniec z toho vychadza ze je vlastne o nicom…
1. drzitelom domeny sknic.sk nie je SK-NIC, ale VMM, s.r.o.
2. http://whois.sknic.sk, ktoru spominas v clanku, neexistuje
3. Adresu trvaleho bydliska fyzickej osoby nepodnikatela, ako aj akekolvek ine udaje s vynimkou mena, priezviska a mailovej adresy nezistis zo ziadneho whois, ci uz weboveho alebo command lineoveho
4. Adresa registratora nie je chraneny udaj, kedze je to jeho miesto podnikania a to si bez problemov zistis napriklad na http://www.zrsr.sk.
5. Ano, pri vyplnani zmluvy o zmene drzitela sa zobrazuje adresa noveho drzitela. O toto ti ide? Myslim ze si treba precitat zakon o ochrane osobnych udajov a zistis ze je to v poriadku. Btw. pred tym ako pises taketo clanky, ze si z nas alebo z teba niekto robi dobry den, mozno by bolo vhodne napisat mail tomu, koho chces zhovadit, mozno by ti to vysvetlil.
Ale to vsetko pripisujem na vrub tvojej mladickej nerozvaznosti, ked podrasties, urcite budes zodpovednejsie pristupovat k zivotu. Drzim ti palce
04. 01. 2008 at 11:51:00
Probuss & companny…
Tvarite sa tu ako keby bol sk-nic chudatocka, ale mam dojem ze chuda je ten kto si to nevie uvedomit ze sk-nic su …
Napr. uz tyzden cakam na overenie ramcovej zmluvy , sranda, ze ?
Ked si niekto vycapi ze spravuje ~140tis. .sk domen, tak z toho vyplyva ze inkasuje tak 6 milionov mesacne … priemerne 70 mil. SKK. za rok, to je
Za to aby neaky looser bral 70 mil. SKK rocne a trvalo mu tyzden akceptovat jednu ramcovy zmluvu, pekne …
SK-NIC je banda prip*kov… ktory nechudne zarabaju!!
04. 01. 2008 at 13:12:56
Zacinam mat dojem, ze pisat blog je skor na skodu ako na uzitok, ale budis.
ehmo: myslim, ze na dusoft-a som reagoval dostatocne, ak narazas na nieco dalsie, konkretne, tak kludne napis, nech sa toho nabuduce vyvarujem.
Probuss:
ad1: ano, to je pravda, avsak vela ludi pristupuje na web prave cez domenu sknic.sk a potom, je smutne, ze si sk-nic tuto domenu nevedel zaregistrovat v minulosti.
ad2: prosim, som rad za konstruktivnu kritiku, ale ked uz kritizujes tak citaj. hovorim o http://whois.sk-nic.sk nie http://whois.sknic.sk. Je to vlastne len webinterface k whois na .sk domenu.
ad3: to som napisal: “V whois databáze sa síce nenachádzajú, ale to nevadí.” preto nechapem preco to opakujes.
ad4: o adrese registratora nebola vobec rec. Hovoril som o adrese majitela domeny.
ad5: hej vacsinou sa snazim danu vec riesit najprv s danou osobou, ale pisat do sk-nic? Myslis, ze by sa mi co i len dostalo odpovede? A ohladom adresy bydliska majitela. Hej, lenze vacsina fyzickych osob do toho ide s tym, ze rataju, ze adresa ich bydliska zobrazena nebude. Preto ma trochu prekvapilo ako jednoducho sa k nej da v skutocnosti dostat.
hm… este nejaka kritika?
04. 01. 2008 at 13:51:14
ten majitel nic sk je to riadny exot,okrem nic sk ma webhosting aj asi minimalne 30 vlastnych stranok a domen,je to koncentracia ako hrom
04. 01. 2008 at 15:12:22
http://www.sk-nic.sk, http://www.sknic.sk a http://www.nic.sk su tri uplne odlisne sluzby, domeny i stranky, nemylit si ich prosim
05. 01. 2008 at 00:16:44
Probuss:
ad3. Adresu trvaleho bydliska fyzickej osoby nepodnikatela, ako aj akekolvek ine udaje s vynimkou mena, priezviska a mailovej adresy nezistis zo ziadneho whois, ci uz weboveho alebo command lineoveho
Neviem, ci mas na mysli len .sk domeny alebo i ostatne, ale je fakt, ze mne who.is vracia kompletne udaje o mojej adrese ako i telefonne cislo. Tyka sa to mojich domen .cz,.com, .biz a .co.uk. V pripade .sk domeny je tam len adresa registratora.
05. 01. 2008 at 00:57:58
netusim fakt o com je tento clanok - je bezna prax vo viacerych krajinach, ze je mozne zistit majitela domeny. Ten ked nechce, aby bol vypatratelny, tak si to dohodne s registratorom, ten domenu zaregistruje na seba, ale ma s vlastnikom domeny spravenu zmluvu, ze s nou bez jeho vedomia nebude narabat (za predpokladu, ze ma zaplateny poplatok za nu atd atd).
Okrem toho ako tu uz par ludi podotklo, adresa nie je niakym sposobom chraneny ani tajny udaj a nie je ani povazovana za osobny udaj.
Sk-nic ma kopec much, a chyb a vad na krase, ale toto je fakt podla hesla “kto chce psa bit, palicu si najde”. Proste ocividne si si povedal, ze ked uz tolko ludi nadava na sk-nic, tak preco nie za nieco aj ty….
05. 01. 2008 at 02:47:38
Tiez neviem o co ide. Vlastnim niekolko domen .net and org. registrovanych priamo mnou v USA a ked ich pinknem do who.is tak pekne krasne vidiet nie len moju adresu ale aj telefonne cislo. Okrem toho mi chodi kazdy rok email v ktorom ma stranka, kde som si domeny registroval, upozornuje, ze mi vyplyva zo zakona povinnost tam mat aktualne informacie VRATANE telefonneho cisla. End of story. Suhlasim, ze SK-NIC je banda neschopnych tupcov a ze proces registrovania sk domeny je ako vystrihnuty z feudalistickeho obdobia, ale aj tak mi unika zmysel tohto postu. Jedine, ze by autorovi SK-NIC nikdy nic nepovedal o tom, ze jeho adresa bude verejna. Vtedy by to bol problem.
05. 01. 2008 at 07:30:00
thomm: myslim ze to opisalo velmi vela ludi predo mnou i po mne, ja som to povazoval v podstate za uzavrete, skor som chcel poukazat na dosledok takehoto konania, chyby uz ozrejmili ini
btw, pisat blog nie je vobec na skodu, kritika je vyborna vec, umoznuje ti sa zlepsovat. kritika je v podstate daleko uzitocnejsia ako pochvala, kedze ta ti len pozdvihne ego. osobne mam kritiku velmi rad, mozem si cibrit argumenty alebo dokonca uplne zmenit nazor vdaka niekomu inemu, mozno skusenejsiemu ci zbehlejsiemu v obsahu, nik nema patent na rozum, no nabuduce skus informacie overit, mozno sa poradit? s niektorymi ktori ti tu dnes ospisali a teme rozumeju
alex: nechcem byt neprijemny, ale celkom mi prislo ked som dnes opat zabrusil na vybrali, ktory dodnes nesplnil zakladnu podmienku pligg licencie, ze autor si celkom dopomohol k peknej navstevnosti. je velmi zaujimave sledovat co ludi zaujima, mna vsak zaujima kolko ludi si precitalo aj komentare. teraz si mozno 70%? ludi povie, ak tak sk-nic takto, a ked raz pride na lamanie chleba tak na to niekto poukaze a sk-nic ma dalsiu paku ako vyviaznut.
07. 01. 2008 at 10:05:10
nechce sa mi citat celu diskusiu, tak sa mozno budem opakovat. Podla zakona na ochranu osobnych udajov je osobnym udajom ”
Osobnými údajmi sú údaje týkajúce sa určenej alebo určiteľnej fyzickej osoby, pričom takou osobou je osoba, ktorú možno určiť priamo alebo nepriamo, najmä na základe všeobecne použiteľného identifikátora alebo na základe jednej či viacerých charakteristík alebo znakov, ktoré tvoria jej fyzickú, fyziologickú, psychickú, mentálnu, ekonomickú, kultúrnu alebo sociálnu identitu.
” cize kazdy udaj (udaje), ktore jednoznacne identifikuju danu osobu. V praxi to znamena napr. ze ak ste jediny kto ma na sebe tetovanie, a je vseobecne zname, ze to tetovanie mate len vy, potom napr fotka kde vam vidno len tetovanie je osobnym udajom. Taktiez, ked na danej adrese byva jediny Jozko Mrkvicka, tak jeho adresa spolu s jeho menom je v zmysle zakona osobny udaj. Nebola by, keby tam byvali dvaja ludia s rovnakym menom a adresa by neukazovala presne o ktoreho z nich dvoch sa jedna. Takze autor sa ohradil spravne pri FYZICKYCH osobach, nepodnikateloch, moze byt ich adresa naozaj osobny udaj. Pri pravnickych osobach toto neplati a pri FOP plati len ak je ich adresa rozna od sidla zivnosti (teda ked vystupuju ako FO). Zverejnenie adresy FO bez ich suhlasu moze byt porusenim zakona (podla toho ci ich adresa jednoznacne identifikuje) a odporucam dotknutym upozornit na to SK NIC prip. urad pre dohlad nad danym zakonom (tusim je to urad na ochranu osobnych udajov ci take daco)
08. 01. 2008 at 14:20:01
imho, padli tu zaujimave nazory, thomma ste celkom pekne sfukli, ale suhlasim ehmo-m a zalesak to velmi pekne a elegantne zaklincoval
10. 01. 2008 at 18:23:22
Tusim su v poslednej dobe tieto kriticke clanky na sknicu, no bolo by minimalne fajn ozrejmit si rozdiel medzi nic hostingom, spravcom tld sk sk-nic a nejakou domenou sknic.
03. 06. 2008 at 17:32:19
Tento clanok je onicom! Autor asi nevedel ze http://www.sknic.sk nieje oficialna web stranka SK-NICu, a nerozumiem v com je problem s tym ako menil majitela domeny… Asi by mal prestat fetovat!
26. 09. 2008 at 14:36:25
Nechapu proc tolik kritizujete autora (za drobne nepresnosti). Kdyz se vam nelibi jeho blog, nemusite ho cist.
Fakt je ze ten, ze SK-NIC je strasny. A to ze nema domenu nic.sk je ostuda.
03. 04. 2009 at 14:53:12
Postup zistenia adresy fyzickej osoby opisany v clanku uz nefunguje. SK-NIC teda reagoval.
Blahozelam autorovi.